Muzeum Płytek Azulejos (+ lista darmowych muzeów Lizbony)

Znajdziemy je w całej Portugalii, jednak ich największa kolekcja muzealna znajduje się w Lizbonie. Płytki Azulejos to zdecydowani jeden z symboli, który zapadnie nam w pamięci po wizycie w tym kraju. Wszystko to, co powinniśmy wiedzieć o kolorowych ceramicznych kafelkach dowiemy się w Museu Nacional do Azulejo.

W każdą pierwsza niedzielę miesiąca można za darmo odwiedzić szereg lizbońskich muzeów (listę przedstawiam poniżej). Nawet wczorajsza impreza na dachu, trwająca do późnych godzin – jak to u Portugalczyków, wszystko zaczyna i kończy się dużo później – nie zniechęciła nas, by wstać rano i skorzystać z okazji darmowych wejść. Tym razem pomysł padł na Narodowe Muzeum Azulejo.

Płytki, obok wyrobów z korka, są elementem sztuki, którą spotykam każdego dnia mieszkając od kilku dobrych miesięcy w Lizbonie. Jednak dopiero teraz dotarłem do miejsca, gdzie poznałem ich „prawdziwą historię”.

Dobra, miałem kilka podejść już wcześniej, by odwiedzić Muzeum Płytek. Próbowałem namówić rodziców, kiedy odwiedzali Portugalię, ale zawsze były ciekawsze, w naszym odczuciu, zajęcia. Przekonywałem też znajomych, ale zawsze słyszałem „Ale co niby tam można ciekawego zobaczyć… płytki jak płytki!”. Darmowe bilety okazały się najlepszym argumentem. Byłem sprawdziłem i okazało się, że niekoniecznie są to zwykłe „płytki jak płytki”.

W Muzeum zobaczymy w sztukę azulejo zarówno z XV wieku, jak i kafelki wykonywane współcześnie. Te XXI-wieczne zrobiły na mnie największe wrażenie. Poznamy tam też technikę tworzenia płytek, a chętni, którzy wstrzelą się w odpowiedni termin, będą mogli wziąć udział w organizowanych tam warsztatach malowania płytek. Zdecydowanie nie wolno pominąć 23-metrowej kompozycji azulejos przedstawiającej panoramę Lizbony sprzed trzęsienia ziemi w 1755 roku. Zresztą, jedno zdanie podsumowania powinno wystarczyć: jeżeli pominęliśmy pierwszą niedzielę miesiąca – warto wydać studenckie 2,5Euro na bilet wstępu. Zobaczcie kilka zdjęć (wystarczy kliknąć w pierwsze, aby powiększyć)..

[edited 11.04.2016r.]

Darmowe wejścia do muzeów w Lizbonie, w pierwszą niedzielę każdego miesiąca: Casa-Museu Dr. Anastácio Gonçalves, Museu de Arte Popular, Museu do Chiado – Museu Nacional de Arte Contemporânea, Museu da Música, Museu Nacional de Arqueologia, Museu Nacional de Arte Antiga, Museu Nacional do Azulejo, Museu Nacional dos Coches, Museu Nacional de Etnologia, Museu Nacional do Teatro, Museu Nacional do Traje, Palácio Nacional da Ajuda, Mosteiro de Jerónimos, Panteão Nacional, Torre de Belém.

Darmowe wejścia w każdą niedzielę: Museu Calouste Gulbenkian, Museu da Marioneta (rano, do godz. 14), Museu Nacional de História Natural e da Ciência, Jardim Botânico da Universidade de Lisboa,

Darmowe wejścia w każdą sobotę: Casa-Museu Medeiros e Almeida (rano, do godz. 13).

Darmowe wejścia w każdy piątek: Museu do Oriente (wieczorem, od godz. 20)

Darmowe wejścia zawsze: Museu da Eletricidade, MUDE – Museu do Design e da Moda.

Indzoj!

7 Comments Add yours

  1. mam pisze:

    Szkoda,ze nie dalismy sie namowic na odwiedziny w tym muzeum.Jest juz pare miejsc,ktore musimy zobaczyc bedac nastepnym razem w Lizbonie 🙂

    Lubię to

    1. Karol pisze:

      wracajcie 🙂

      Lubię to

  2. Tina pisze:

    Wow! Swietny wpis! W kwietniu jade do Lizbony, bardzo przydadza mi sie te informacje. Dziekuje! 🙂 Jesli polecasz inne muzea – masz cos sprawdzone – chetnie dowiem sie co jeszcze warto zobaczyc.

    Lubię to

    1. Karol pisze:

      mam nadzieję, że do kwietnia zdążę opisać moją poprzednią podróż po „darmowych muzeach” 😛

      Polubione przez 1 osoba

  3. Wolves On Road pisze:

    Dzięki! Bardzo nam się przyda 🙂 Przed wyjazdem jeszcze raz przekopie Twojego bloga w poszukiwaniu miejsc 😉

    Lubię to

    1. Karol pisze:

      super! zapraszam!

      Lubię to

Skomentuj

